Put your ad code here

Monday 31 August 2015

SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN JKKK SUNGAI ITAU 2015

Sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia tahun telah dirancang sebulan yang lalu, dengan kerjasama Jkkk Sg Itau bersetuju untuk meneruskan hasrat tersebut.

Tahun ini adalah kali ke enam sambutan ambang kemerdekaan bagi peringkat komuniti sungai itau.

Dengan kerjasama Biro keselamatan dan patroitisme bersetuju untuk mengadakan sambutan demi menyahut cabaran Pertandingan keceriaan Merdeka anjuran Jabatan Penerangan Malaysia.

Bagi menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke 58 tahun, Jkkk Sungai Itau telah mengadakan pelancaran Sambutan Hari Kemerdekaan yang telah disempurnakan oleh YB Datuk Hj Mohd Rawi bin Hj Abd Hamid, Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Ayer Hangat  merangkap EXCO Negeri Kedah.

Didalam ucapan YB Datuk, beliau mengucapkan syabas dan tahniah kepada kepimpinan Jkkk Sungai Itau yang telah mengambil inisiatif melancarkan Sambutan Kemerdekaan di peringkat Kg Sungai Itau.


YB Datuk seterusnya mengimbau kembali ketika zaman sebelum kemerdekaan dan bagaimana kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya berasa beruntung hidup dibumi bertuah ini dan terus mempertahankan kedaulatannya.

Terdahulu, Tn Hj Maton Mahmud, Pengerusi JKKK Kg Sungai Itau mengucapkan ribuan terima kasih diatas kehadiran YB Datuk ke program ini. Beliau seterusnya memaklumkan beberapa aktiviti akan dilaksanakan sepanjang bulan kemerdekaan ini dimana acara kemuncaknya adalah Majlis Sambutan Kemerdekaan Peringkat Kg Sungai Itau yang bakal diadakan pada 30 Ogos 2015 nanti sempena menyambut Ambang Merdeka.

Selain daripada itu, majlis bacaan yasin sempena sambutan kemerdekaan telah diadakan pada 27 Ogos 2015.

Bermula jam 9 malam, orang ramai dating berkumpul sambil mendaftar nama untuk cabutan bertuah.
Perasmian rasmi lagu kampung Sg Itau bertajuk “Desa Wawasan” ciptaan Halim Man salah seorang Ajk Jkkk kampong Sungai Itau. Perasmian tersebut dirasmikan oleh Ybg En Abd Aziz Abd Malik, Penghulu Mukim Ayer Hangat mewakili Yb Dato EXCO negri Kedah.

Ceramah kemerdekaan telah disampaikan oleh Ybhg Ust Abu Hassan Hasim, penceramah jemputan bertajuk, erti kemerdekaan.


Tepat jam 12 tengah malam, serentak dengan lagu kebangsaan, jalur gemilang dinaikkan dan di ikutu tembakan bunga api.


Keesok hari pula, diadakan acara sukanika rakyat. Tiga kategori dipertandingkan sempena sambutan hari kemerdekaan.


16 penyumbang hadiah telah diterima termasuklah dari YB Dato Ir Nawawi, YB Dato Hj Mohd Rawi, LADA, syarikat swasta, NGO dan orang perseorangan.


Majlis diakhiri dengan cabutan number bertuah dan tamat jam 6 petang.
banner
Previous Post
Next Post

0 comments: