Put your ad code here

Monday 17 November 2014

PELAJAR HARUS PANDAI BERGAUL ELAK DI BULI

AHMAD UNI (baris tiga, tengah) bersama peserta pada majlis Penangguhan Program Pembangunan Sahsiah Diri Murid Pasca Ujian Pencapaian Sekolah Rendah di Kuching, Sarawak, kelmarin - See more at: http://www.utusan.com.my/pendidikan/sekolah/pelajar-dinasihat-pandai-bergaul-elak-jadi-mangsa-buli-1.
AHMAD UNI (baris tiga, tengah) bersama peserta pada majlis Penangguhan

 16 Nov. – Pelajar yang bakal memasuki tingkatan satu terutama yang tinggal di asrama dinasihatkan agar pandai bergaul bagi mengelak diri daripada menjadi mangsa buli.
Penyelia Disiplin, Jabatan Pendidikan negeri, Ahmad Uni berkata, tidak dinafikan gejala buli di asrama terutama membabitkan pelajar baharu memang kerap berlaku.
Sehubungan itu, katanya, pelajar baharu harus pandai bergaul agar mempunyai ramai kawan yang boleh membantu semasa berada di sekolah menengah.
“Suka saya ingatkan anda (murid tahun enam) agar sentiasa menjaga tingkah laku, jangan mengasingkan diri dan rajin-rajinlah mencari kawan apabila masuk ke tingkatan satu.
“Sekarang (di sekolah rendah) anda murid paling besar tetapi apabila memasuki sekolah menengah, anda adalah pelajar paling kecil di sana,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam ucapan pada majlis Penangguhan Program Pembangunan Sahsiah Diri Murid Pasca Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014 di Kompleks Belia dan Sukan Negeri, di sini semalam.
Program berkenaan bertujuan memantapkan pengetahuan murid dalam kepimpinan, memupuk nilai kreatif dan semangat dalam proses melengkapkan diri sebelum memasuki sekolah menengah.
Seramai 70 peserta terdiri daripada murid tahun enam dari 18 sekolah di sekitar Kuching mengikuti program yang berlangsung selama dua hari bermula kelmarin.
Program anjuran Pejabat Pendidikan Daerah Kuching itu membabitkan pengawas sekolah, ketua darjah, ketua persatuan, kelab, pasukan beruniform serta ketua sukan dan permainan sekolah masing-masing.
Pelbagai aktiviti menarik telah diadakan sepanjang tempoh dua hari program itu dijalankan terma­suk Latihan Dalam Kumpulan (LDK).
- See more at: http://www.utusan.com.my/pendidikan/sekolah/pelajar-dinasihat-pandai-bergaul-elak-jadi-mangsa-buli-1.25438#sthash.EewYsUSM.dpuf








banner
Previous Post
Next Post

0 comments: