Put your ad code here

Tuesday 9 September 2014

MUHAJIR AL-MALIZI SYAHID DI BUMI SYRIA

Seorang rakyat Malaysia yang lebih dikenali sebagai Abu Muhajir Al-Malizi yang berasal dari Mahang, Kedah telah terbunuh dalam satu pertempuran di Syria. Abu Muhajir yang merupakan sebahagian daripada pejuang dari Malaysia menentang Rejim Bashar Al-Assad, telah terbunuh selepas terkena peluru.

Turut mengalami kecederaan adalah ketua pasukannya, Abu Lutfi yang mengalami kecederaan pada bahagian kaki.

Berita tentang kematiannya telah dilaporkan oleh rakan-rakan sepasukannya dari Malaysia menerusi Facebook. Abu Muhajir merupakan antara dua orang pejuang rakyat Malaysia yang telah terbunuh dalam  pertempuran dengan tentera Basyar.


Campurtangan pelbagai pihak di Syria, khususnya Amerika Syarikat, Iran, China dan Zionis Israel telah menjadikan bumi Syria sebagai medan berdarah dengan kemusnahan yang teruk. Bermula daripada gerakan menggulingkan Bashar Al-Assad lanjutan daripada Arab Spring yang telah menyaksikan beberapa buah negara Arab seperti Tunisia, Libya, Mesir, dan Iraq berterusan dalam keadaan kekacauan, perang di Syria juga asalnya kerana keperluan 'demokrasi' yang kemudian diserapi pula oleh elemen-elemen mazhab.


banner
Previous Post
Next Post

0 comments: